Jumat, 14 Desember 2012

15 hal RAHASIA SUJUD


Bismillaahirrohmaanirrahiim

Ulama mengatakan sujud yang sempurna ketika sholat adalah ketika manusia menggunakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Percaya atau tidak, berikut adalah hikmah yang diperoleh daripada perbuatan bersujud ketika sembahyang.

1. Membetulkan kedudukan buah pinggang yg terkeluar sedikit daripada tempat asalnya.

2. Membetulkan posisi rahim yang jatuh.

3. Melegakan sakit hernia.

4. Mengurangkan sakit berlebihan ketika haid.

5. Melegakan paru-paru dari rasa sesak.

6. Mengurangkan kesakitan penyakit apendiks atau limpa.

7. Posisi sujud adalah posisi yang paling baik untuk istirahat dan meregangkan hagian belakang tubuh.

8. Meringankan bagian pelvis.

9. Memberi dorongan supaya mudah tidur.

10. Menggerakkan otot bahu, dada,leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud. Pergerakan otot ini akan menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,sehingga akan memastikan kelancaran perjalanan darah.

11. Bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

12. Sujud juga mampu mengurangkan kegemukan.

13. Pergerakan bahagian otot sewaktu sujud juga boleh memudahkan wanita bersalin. Organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut.(Convulsions).

14. Organ terpenting yaitu otak kita juga akan menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

15. Mencegah pendarahan otak jika tiba-tiba mengalami penyumbatan darah ke otak secara kuat dan tiba-tiba serta terhindar penyakit saluran darah dan sebagainya. Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riya' takabbur dan sebagainya.

Manakala dari sudut perubatan pula, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang menghilangkan sakit kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan seseorang.secara mental

Tidak ada komentar:

Posting Komentar